VÁLLALATI STRATÉGIA ÉS ÜZLETI VÁLLALKOZÁS
(Tudományág: Gazdálkodás- és szervezéstudományok,
Témavezető: Dr. Fülöp Gyula egyetemi tanár)
A 21. század első évtizedében nemzetközi méretekben lezajló változások sajátos környezeti feltéteket hoztak létre, amelyek erősen hatnak mind a nagyvállalatokra, mind a kisvállalkozásokra. A pénz-, áru-, és munkaerőpiacok globalizációja az információtechnológia és felhasználásának új minősége az üzleti világ egyik központi kérdésévé emelte azt, hogy milyen stratégiai változat és ahhoz kapcsolódóan milyen gazdálkodási megoldás vezet a tartós vállalati sikerhez. A kutatás célja e felvetett kérdésekre, a kor követelményeinek megfelelő válasz adása, a tudományág folyamatos belső fejlődésének eredményeként létrejött elméleti és módszertani arzenál bővítse, olyan általánosítható gyakorlati tapasztalatok összefoglalása, amelyek minőségileg új összefüggéseket hoznak létre.
Ebben a kutatási témában az eddig elért hazai és nemzetközi eredményeinket a publikációink érzékeltetik, amelyet az alábbi tagolásban kívánunk folyatatni.
1. Új stratégiai kihívások
A leginkább szembetűnő új vállalati stratégiai kihívások, amelyekkel a vállalatoknak szembe kell nézni a globalizációval és a fenntartható fejlődéssel függnek össze. Ezzel kapcsolatban a következő kutatási kérdésekre keressük a választ:
- Mik a globalizáció mellet és ellene szóló érvek?
- Milyen formában és mértékben vannak felkészülve a globalizációra a magyarországi nagyvállalatok?
- Hogyan épül fel a fenntarthatósági stratégiai menedzsment folyamata?
- Melyek a legsikeresebb fenntarthatósági stratégiák, gazdálkodási és vezetési megoldások?
- Milyen stratégiai irányváltozások valószínűsíthetők?
- Milyen szerepet tölt be az üzleti tanácsadás a vállalatok fejlesztésében, és melyek a tanácsadói kompetenciák, azok fejlesztési lehetőségei?
A kutatás résztvevői: |
Dr. Fülöp Gyula egyetemi tanár, Dr. Tokár-Szadai Ágnes egyetemi docens, Hódiné Hernádi Bettina egyetemi tanársegéd, Lovas Zoltán Ph.D-hallgató |
Referencia publikációk:
- Fülöp Gy.: Stratégiai menedzsment. Elmélet és gyakorlat. Perfekt Kiadó, Budapest, 2008
- Fülöp Gy. − Pelcz Gáll I.: Environmentally Conscious Strategic Management. International Journal of Management and Enterprise Development, No. 10, 2011
- Fülöp Gy. − Hódi Hernádi B.: Interaction between the Sustainability Strategy and Sustainability Accounting. International Journal of Economic and Management Engineering, No. 10, 2013
- Tokár-Szadai Á. – Szegedi K.: Vállalati tanácsadás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2011
2. Vállalkozásfejlesztés változó feltételek között
A mai világban a komplex és dinamikusan változó gazdasági környezetben történő eligazodás egyre nagyobb gondot jelent még a hozzáértő szakemberek számára is. Ezért fontos, hogy a gazdálkodás tudományban jártas, jól képzett, de mindenekelőtt vállalkozó szellemű emberek kezdjenek vállalkozásba a saját és a társadalom jólétének növelése érdekében. Ehhez a gondolathoz kíván csatlakozni ez a már előzményekre épülő kutatás, amely egyfelől a témát alapvetően tudományos, elméleti szempontból közelíti meg, másfelől pedig vizsgálja a vállalkozások működési, gazdálkodási feltételeit az alábbiak szerint:
- Hazai és nemzetközi vállalkozásfejlesztési modellek
- A magyar vállalkozások fejlődési fázisai és tipizálási lehetőségei
- Verseny és együttműködés a kis- és középvállalkozások körében
- A kisvállalatok környezeti alkalmazkodásának új formái
- A gazdasági kamarák szerepe a vállalkozásfejlesztésben
A kutatás résztvevői: |
Dr. Fülöp Gyula egyetemi tanár, Szilágyiné dr. Fülöp Erika egyetemi adjunktus, Lukács Edit egyetemi adjunktus, Széplaki Ildikó, Ph.D. hallgató |
Referencia publikációk:
- Fülöp Gy.: Kisvállalati gazdálkodás. Aula Kiadó, Budapest, 2007
- Fülöp Gy. – Szirmai P.: Hungarian Modell of the SMEs–Sector Development. Publication of United Nations Economic Commission for Europe, Geneva, 2009
- Lukács E.: A magyar kisvállalkozások tipizálásának lehetőségei az elmúlt évtized hazai kutatásainak tükrében. Vezetéstudomány, 2012. Különszám
- Szilágyiné dr. Fülöp E.: A gazdasági kamarák szolgáltatásainak szerepe a vállalkozásfejlesztésben. Vezetéstudomány, 2012. Különszám
3. Az információs technológia szerepe és helye a gazdasági szervezetekben
Hálózati gazdaság, e-business, információs technológia − ezek a fogalmak foglalkoztatják az új iránt érzékeny, modern koncepciókra fogékony vezetőket napjainkban. Ez azzal magyarázható, hogy a gazdasági szervezetek számára a tudás a piaci versenyben elfoglalt helyet meghatározó tényezővé vált, tehát a jövőjük nagyban függ az ismeretátadási képességüktől. A vállalkozások szolgáltatásaik nyújtása során, az emberi erőforrások információval való ellátásában fontos szerepe van az információs technológia (IT) használatának, az információs rendszerek (IR) alkalmazásának. A kutatás célja a korábbi nemzetközi vizsgálatok folytatása, előbb
- az Európai Unió szervezetei IR használati jellemzőinek a meghatározására, majd
- az IT-alkalmazás gazdasági szervezetekre való hatásának a feltárására.
A kutatás résztvevői: |
Dr. Sasvári Péter egyetemi docens, Majoros Zsuzsanna Ph.D-hallgató |
Referencia publikációk:
- Sasvári P. − Majoros Zs.: Differences in the Usage of Information Systems Applied by the German and Hungarian Micro-Enterprises. Advanced Materials Research, 2013
- Sasvari P.: The Impact Of Information Technology On Business Productivity: Revealing The Link Between Company Size Categories And The Proliferation Of Business Information Systems In Hungary. LAP LAMBERT Academic Publishing, 2012
- Sasvári P.: The State of Information and Communication Technology in Hungary – A Comparative Analysis. INFORMATICA, 2011
4. Az üzleti etika és a vállalati társadalmi felelősség elméleti és gyakorlati perspektívái
A vállalatok sokarcú képződmények, melyek nemcsak pozitív, hanem sokszor negatív hatással vannak a széles értelemben vett lokális és globális környezetükre. Ez felveti etikai felelősségüket is. Ez a kutatás, a már publikált eredmények ismeretében azt vizsgálja, hogy
- hogyan, milyen szemlélettel, milyen intézkedésekkel javítható az üzleti morál.
- Hogyan építhető fel egy olyan vállalati társadalmi felelősségvállalást közvetítő üzleti modell, ami elősegíti a vállalatok fenntartható fejlődéshez való hozzájárulását, azaz megteremti a gazdasági érdekek, a környezeti igények és a társadalmi elvárások közötti egyensúlyt, azzal hogy a vállalati stratégiába integrálja az etikus viselkedést.
A kutatás résztvevői: |
Dr. Szegedi Krisztina egyetemi docens, Demeter Lídia Ph.D hallgató, Kapusy Pál Ph.D-hallgató, Kerekes Károly Norbert Ph.D - hallgató |
Referencia publikációk:
- Szegedi K.: Hazai nagyvállalati etikai kódexek tartalmi elemzése. Vezetéstudomány, 2012. Különszám
- Szegedi K.: The Concept and Development Tendencies of Corporate Social Responsibility. THEORY METHODOLOGY PRACTICE : CLUB OF ECONOMICS IN MISKOLC, 2013. 5. sz.
- Szegedi K.: Üzleti etika a gyakorlatban-etikai intézmények. Nemzeti Tankönyvkiadó, Miskolc, 2011
VÁLLALATI GAZDÁLKODÁS
(Tudományág: Gazdálkodás- és szervezéstudományok,
Témavezető: Dr. Illés Mária egyetemi tanár)
A kutatómunka középpontjában a modern vállalati gazdaságtan alapkérdései, a vállalat-fejlődési, a döntés-előkészítési és a gazdálkodás módszertani kérdések állnak. A versenypiaci és a szabályozott vállalatok működése mellett az intézményi gazdálkodás egyes szegmenseit vizsgálja. A kutatás átfogja az ágazati sajátosságok, valamint a változó környezettel való kölcsönhatásos kapcsolat problémakörét is.
1. A vállalati gazdálkodás összefüggésrendszere, módszertani kérdései
A gazdálkodástan témakörének szakirodalmi bázisát szemléletbeli, módszertani és terminológiai rendezetlenség jellemzi. A kutatási irány fő célja a tudományos megalapozottság, gyakorlat-orientáltság és egységes szemlélet biztosítása mellett a gazdálkodástan tanácsadási funkciójának erősítése. Főbb témakörök: A beruházások, a termékek és a vállalaton belüli egységek gazdaságosságának egységes szemléletű mérési rendszere. Jövedelmezőségi vizsgálatok. Költség- és árszámítások. Inflációs hatás.
A főbb témakörök mindegyikében jelentős kutatási eredményeket értünk el. Az inflációs eredetű vagyonvesztés és az inflációs nyereségigény becslési módszere világviszonylatban is hiánypótló. A beruházás-gazdaságossági rangsorképzés adekvát módszeréről mintegy nyolc évtizede folyó vitában elsőként sikerült bebizonyítani, hogy a nettó jelenérték a torzító tényezőinek kiküszöbölése után ugyanahhoz a gazdaságossági rangsorhoz vezet, mint a belső kamatláb. Folyamatban van a Magyarországi gyakorlatban alkalmazott beruházás-gazdaságossági módszerek feltárása.
A téma művelői: Dr. Illés Mária egyetemi tanár, Szűcsné Markovics Klára egyetemi tanársegéd.
Referencia publikációk:
- Illés Mária: A nettó jelenérték gazdasági tartalma és rangsorképzésre való alkalmassága. Vezetéstudomány, 2012. Különszám. Illés, Mária: Links Between Net Present Value and Shareholder Value from a Business Economics Perspective. Club of Economics in Miskolc' TMP Vol. 8., Nr. 2., pp. 31-36. 2012. Illés Mária: A gyakorlat szempontjából felmerülő vállalatgazdaságtani problémák. Ekonomické štúdie – teória a prax, 2013. ISBN 978-80-971251-2-7 Szűcsné Markovics Klára: A beruházás-gazdaságossági számítások gyakorlatban alkalmazott módszerei; Vezetéstudomány, 2012. Különszám.
2. A közszolgáltató vállalatok és intézmények működtetésének és gazdálkodásának sajátosságai
A kutatási irány időszerűségét jelzi, hogy a közszolgáltatások világszerte zajló átalakulása, az e körben folyó privatizáció, a lezajlott demonopolizáció és dereguláció nem támaszkodhatott erős vállalatgazdaságtani szempontú szakirodalmi háttérre. Az érdek- érdekeltségi összefüggések feltételezéseken alapuló kezelése nem kívánatos tendenciákat eredményezett. A közszolgáltató intézmények gazdálkodás-módszertani kérdéseinek tudományos alaposságú kidolgozása sem tekinthető megoldottnak.
A közszolgáltató vállalatok szabályozásának és gazdálkodásának vállalat-gazdaságtani megközelítésű feldolgozását tartalmazó könyvünk úttörő jellegűnek tekinthető. Figyelemre méltó eredményeket értünk el a távfűtés áralakító tényezőnek feltárása, valamint a víziközmű szolgáltatások privatizációjára vonatkozó szemléletváltozási tendenciák bemutatása terén. Folyamatban van a fogyasztóvédelmi szervezetek működésének, gazdálkodási sajátosságainak kutatása.
A téma művelői: Dr. Illés Mária egyetemi tanár, Kádárné Dr. Horváth Ágnes egyetemi docens, Csiszár Csilla Margit egyetemi tanársegéd.
Referencia publikációk:
- Illés Mária: Szemléletváltás a vízmű-privatizáció megítélésében. IX. Regionális Tanácsadási Konferencia, Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet, 2010. pp. 43/1-43/8. (ISBN:978-963-661-947-3)
- Kádárné Horváth Ágnes: A távfűtés szerepe az energiapolitikai célok elérésében. Vezetéstudomány 2012. Különszám.
- Csiszár Csilla Margit: Consumer Protection – Institutionalization and Public Judgement. In: Ladislav Chmela (szerk.) International Interdisciplinary Conference, Venice, Italy May 12-15 2013 Conference proceedings pp. 175-193. ISBN:978-80-905241-5-6
3. Ágazati szerkezet, ágazati politikák
A kutatási irány fő célja a vállalati erőforrás-struktúra és költségstruktúra fő jellemzőinek, valamint időbeli alakulásának átfogó bemutatása a hazai feldolgozóiparra vonatkozóan, az ágazati sajátosságok feltárásával. A növekvő energiaárak, valamint a szigorodó környezeti- és klímavédelmi előírások miatt az erőforrások közül külön vizsgáljuk a vállalatok energiafelhasználását, energiagazdálkodásuk hatékonyságát.
A kutatás eddigi eredménye az energiapiacokon lezajlott liberalizáció kritikai elemzése, valamint a vállalati energiagazdálkodás kérdéskörének komplex megközelítése. A téma szekunder és primer kutatása folyamatban van.
A téma művelői: Kádárné Dr. Horváth Ágnes egyetemi docens, Bereczk Ádám egyetemi tanársegéd.
Referencia publikációk:
- Kádárné Horváth Ágnes: A vállalatok energia-racionalizálási lehetőségei a globális energiaválság szorításában. In: Szakály Dezső (szerk.): Vállalati kihívások – stratégiai válaszok. Miskolci Egyetem 2012; pp. 15-44. (2012) (ISBN: 978-963-358-030-1)
- Kádárné Horváth Ágnes: Barriers to a real competitive business environment on the liberalised energy market. Theory Methodology Practice : Club Of Economics In Miskolc 8:(2) pp. 37-43. (2012)
- Bereczk Ádám: Hazai feldolgozóipari vállalatok ráfordítás- és költségstruktúrájának elemzése. In: IX. Regionális Tanácsadási Konferencia: "Gazdálkodás a lehetőségekkel - az önkéntesség jegyében". Miskolc, 2010.11.04. Miskolci Egyetem, Gazdálkodástani Intézet, 2010. Paper 1. (ISBN:978-963-661-947-3)